God service eller god kvalitet?

Vi tenker ofte at kvalitet er det viktigste for oss når vi kjøper noe. Om det er en bil, en bukse, en datamaskin, en middag eller et brød, så lurer vi på om det er god kvalitet. Ja, kvalitet er viktig, men det er ikke det som er viktigst. Det er hvordan du følte deg i møte med den som solgte deg dette som er viktigst.

For noen år siden kjørte vi en bil av typen Lexus. Dette bilmerket har som mål å ha den beste servicen i møte med kunden. De kan skilte med de mest fornøyde kundene på kåringer som blir gjort. År etter år. Er det fordi bilen har så god kvalitet at den aldri må fikses? Nei. Vår egen bil måtte verksted ved et par anledninger.

Det er det som skjer når ting ikke fungerer som det skal som avgjør hvor fornøyde kundene er. Skulle jeg skifte dekk på bilen fikk jeg spørsmål om de skulle vaske og polere bilen samtidig. Uten ekstra kostnad. Var det noe som måtte repareres fikk jeg nøkkel til lånebil uten å spørre. Kostet det butikken noen kroner å yte den servicen? Ja.

Det er ingen som har monopol på god service! Det er up for grabs for alle. Hva fikk Lexus igjen for den gode servicen de viste? Blant annet denne teksten, selv om det er flere år siden jeg eide en Lexus. Folk snakker varmt og anbefalende om de som behandler dem bra. Være seg om du selger bil, bukser, brød eller kulepenner, det er fullt mulig å tilby den beste servicen.

Men, du kan ikke selge god kvalitet og ha dårlig service. Du kan heller ikke yte god service men ha et elendig produkt. Du må ha begge. Og du kan ikke velge bare den ene. Men aller viktigst er service.